Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Czasy PRL-u w polskiej motoryzacji to okres pełen fascynujących historii, technicznych innowacji i samochodów, które na dziesięciolecia wpisały się w krajobraz polskich dróg. W epoce gdy dostęp do zachodnich marek był ograniczony, a import kosztowny, polscy kierowcy poznawali świat czterech kółek poprzez unikalne konstrukcje produkowane w kraju oraz importowane z państw socjalistycznych. Te samochody to nie tylko środki transportu – to świadkowie historii, symbole epoki i przedmioty nostalgii dla całego pokolenia Polaków.
FSO Polonez to prawdopodobnie najbardziej charakterystyczny samochód polskiej produkcji, który w momencie premiery był nowoczesną konstrukcją wyprzedzającą swoją epokę. Produkcja rozpoczęła się 3 maja 1978 roku i trwała aż do 22 kwietnia 2002 roku, co czyni go jednym z najdłużej produkowanych polskich samochodów.
Historia powstania Poloneza rozpoczęła się we wrześniu 1974 roku, kiedy podpisano umowę z włoskim koncernem Fiat o współprojektowaniu nowego samochodu klasy średniej. Projekt miał być radykalnie inny od dotychczasowych konstrukcji – zamiast tradycyjnego sedana, Polonez otrzymał nowatorskie 5-drzwiowe nadwozie typu hatchback, co było rozwiązaniem bardzo nowoczesnym jak na lata 70.
Pierwsza seria Poloneza była napędzana silnikami benzynowymi 1.3 i 1.5 litra, oferującymi moc od 60 do 82 KM. Samochód wykorzystywał sprawdzoną płytę podłogową z Polskiego Fiata 125p, co zapewniało niezawodność przy jednoczesnym wprowadzeniu nowoczesnego nadwozia.
Najważniejsze wersje Poloneza:
Nazwa „Polonez” została wybrana w wyniku plebiscytu czytelników dziennika „Życie Warszawy”, choć w rzeczywistości była już wcześniej używana w dokumentacji fabrycznej. Samochód został zaprezentowany na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu w 1978 roku, wzbudzając duże zainteresowanie zagranicznych odbiorców.
Polonez w latach 90. stał się symbolem transformacji – wersja Caro, wprowadzona w 1991 roku, uratowała FSO przed bankructwem i na kilka lat stała się najchętniej kupowanym nowym samochodem w Polsce. Łącznie wyprodukowano 1 061 807 egzemplarzy wszystkich wersji Poloneza.
FSO Syrena to wyjątkowy samochód w dziejach polskiej motoryzacji – jako jedyny samochód osobowy produkowany w Polsce po wojnie był całkowicie krajową konstrukcją. Produkcja trwała od 1957 do 1983 roku, a łącznie wyprodukowano 521 311 egzemplarzy.
Decyzja o rozpoczęciu prac nad Syreną została podjęta w maju 1953 roku przez Prezydium Rządu, a oficjalne rozpoczęcie prac konstrukcyjnych nastąpiło w sierpniu tego samego roku. Samochód miał uzupełniać większą FSO Warszawę i być dostępny dla szerszego grona obywateli.
Pierwszy prototyp został ukończony 31 grudnia 1953 roku, a seryjna produkcja rozpoczęła się w marcu 1957 roku. Samochód otrzymał dwusuwowy, dwucylindrowy silnik o pojemności 746 cm³ i mocy 27 KM.
Najbardziej charakterystyczną cechą wczesnych Syren były drzwi otwierane „na odwrót” – od przedniej strony pojazdu, popularnie zwane „kurołapami”. Dodatkowo, brakowało zamka w drzwiach od strony kierowcy, co zmuszało do wsiadania od strony pasażera.
Specyfikacja techniczna Syreny 100:
Syrena przeszła przez kilka modyfikacji:
W 1972 roku produkcja została przeniesiona do FSM w Bielsku-Białej, gdzie kontynuowano ją do 1983 roku. Pomimo prymitywnej konstrukcji, Syrena była autem bardzo praktycznym i ekonomicznym, idealnym na warunki PRL-u.
Niezwykłą odmianą była Syrena Sport – prototyp sportowego coupe zbudowany w latach 1957-1960, który włoski dziennik „Il Giorno” nazwał „najpiękniejszym autem zza żelaznej kurtyny”. Niestety, wyprodukowano tylko jeden egzemplarz tego pięknego samochodu.
Polski Fiat 125p to samochód, który zmotoryzował polskie społeczeństwo w latach 70. i 80. Produkcja rozpoczęła się 28 listopada 1967 roku i trwała do 29 czerwca 1991 roku. Łącznie wyprodukowano 1 445 699 egzemplarzy, z czego 586 376 sztuk trafiło na eksport.
Fiat 125p był hybrydą dwóch włoskich modeli – Fiat 125 i starszego 1300/1500. Umowę licencyjną podpisano w połowie lat 60., a pierwsza seria była montowana z włoskich podzespołów.
Dane techniczne:
Najważniejszym momentem w historii 125p była modernizacja z 1975 roku, kiedy samochód otrzymał nowy wygląd nadwozia i kabiny. W 1972 roku do oferty dołączyła wersja kombi, a w 1975 roku pick-up.
Po wygaśnięciu licencji w 1983 roku nazwa zmieniła się na FSO 125p. Samochód był potocznie nazywany „Dużym Fiatem” w odróżnieniu od mniejszego „Malucha”.
Fiat 125p stał się synonimem polskiej motoryzacji lat 70. i 80. Jego dostępność, względna niezawodność i możliwość samodzielnych napraw uczyniły go najpopularniejszym samochodem w Polsce. Eksport do 80 krajów świata pokazywał, że polska motoryzacja była w stanie konkurować na rynkach międzynarodowych.
FSO Warszawa to pierwszy samochód osobowy produkowany seryjnie w Polsce po II wojnie światowej. Produkcja trwała od 1951 do 1973 roku, a wyprodukowano 254 471 egzemplarzy.
Warszawa była oparta na radzieckiej licencji samochodu M20 Pobieda. Pierwsza Warszawa M-20 zjechała z taśmy produkcyjnej FSO na Żeraniu 6 listopada 1951 roku o godzinie 14:00.
Adaptacja radzieckiego modelu na polskie warunki była stosunkowo prosta – zmieniano głównie znaczki z GAZ na FSO, napisy z rosyjskiego na polski oraz niektóre elementy wnętrza.
Warszawy charakteryzowały się „garbatym” nadwoziem typu fastback, za co były potocznie nazywane „warszawiankami” lub „garbuskami”. Napęd stanowił benzynowy silnik R4 o pojemności 2120 cm³.
Od 1964 roku produkowana była jako sedan, a od 1965 roku również jako 5-drzwiowe kombi. Powstały także wersje specjalne: radiowóz, ambulans, furgon oraz pojazdy dostawcze jak Żuk i Nysa.
Fiat 126p, zwany „Maluchem”, to samochód który miał zmotoryzować szerokie rzesze polskiego społeczeństwa. Produkcja licencyjna rozpoczęła się 6 czerwca 1973 roku w Bielsku-Białej, a zakończyła się 22 września 2000 roku.
Maluch był napędzany dwucylindrowym silnikiem chłodzonym powietrzem, umieszczonym z tyłu pojazdu. Podstawowa wersja miała silnik 594 cm³ o mocy 23 KM, a od 1977 roku 652 cm³ o mocy 24 KM.
Charakterystyka:
W Polsce wyprodukowano 3 318 674 egzemplarzy – znacznie więcej niż we Włoszech. Maluch był najtańszym samochodem dostępnym na polskim rynku, choć jego cena 69 000 zł w połowie lat 70. oznaczała około 20 średnich pensji.
Żuk i Nysa to niezastąpione „woły robocze” PRL-u, które przez dziesięciolecia służyły w transporcie towarów i osób. Oba pojazdy wykorzystywały zespoły podwozia i układ napędowy z FSO Warszawy.
Produkcja Żuka rozpoczęła się w 1958 roku i trwała do 1998 roku. Samochód charakteryzował się wysoką ładownością do 1,5 tony i prostą konstrukcją ułatwiającą naprawy.
Nysa była produkowana od 1958 do 1994 roku w różnych wersjach – od furgonów po ambulanse. Jej ładowność wynosiła 1,0 tonę, a charakterystyczny zaokrąglony kształt czyni ją rozpoznawalną do dziś.
Trabant to legenda motoryzacji z NRD, produkowana w latach 1957-1991. Charakteryzował się karoserią z duroplastu – tworzywa sztucznego odpornego na korozję. Wyprodukowano 3 096 099 sztuk wszystkich wersji.
Łada (w Polsce używana transkrypcja Łada) to samochody oparte na licencji Fiata 124. Model WAZ 2101 rozpoczął produkcję w 1970 roku i stał się bardzo popularny w Polsce. Łada 2103 była szczególnie ceniona za swoje osiągi i wyposażenie.
Wartburg 353 produkowany był w latach 1966-1989 z silnikiem dwusuwowym o pojemności 992 cm³ i mocy 45-50 KM. Charakteryzował się kanciastym, nowoczesnym nadwoziem i dużą pojemności bagażnika (525 l w sedanie).
Skoda 105/120 zaprezentowana w 1976 roku była bardzo ceniona w Polsce za dobrą jakość wykonania i dostępność części zamiennych. W czasach PRL-u Skody miały opinię aut niezawodnych i praktycznych.
Samochody z czasów PRL-u to nie tylko środki transportu, ale świadkowie historii całego pokolenia Polaków. Od krajowych konstrukcji jak Syrena i Polonez, przez licencyjne Fiaty, po importy z krajów socjalistycznych – każdy z tych samochodów opowiada własną historię o czasach, gdy motoryzacja była przywilejem, a nie oczywistością.
Dziś te samochody to obiekty kultu i nostalgii. Wiele z nich nadal można spotkać na polskich drogach, pielęgnowane przez miłośników motoryzacji. Są żywym przypomnieniem epoki, która bezpowrotnie minęła, ale pozostawiła po sobie fascynujące dziedzictwo techniczne i kulturowe.
Klasyki PRL-u pokazują, że nawet w trudnych warunkach gospodarczych można było tworzyć samochody, które na dziesięciolecia wpłynęły na kształt polskiej motoryzacji. To dowód na to, że inżynierska myśl i determinacja potrafiły przezwyciężyć ograniczenia systemowe, tworząc konstrukcje, które do dziś budzą szacunek i podziw.