Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Fotele kubełkowe to specjalistyczne siedzenia samochodowe, które łączą sportowy design z funkcjonalnością. Charakteryzują się charakterystycznym kształtem przypominającym kubełek, z głębokim siedziskem, wysokimi bokami i sztywnymi wzmocnieniami. Dla amatorów tuningu stanowią idealne rozwiązanie między poprawą wyglądu wnętrza a zwiększeniem komfortu oraz bezpieczeństwa jazdy.
Fotele kubełkowe wyróżniają się specyficzną konstrukcją, która znacząco różni się od standardowych siedzeń samochodowych. Mają zwiększoną głębokość w stosunku do klasycznych kanap znanych z aut osobowych, nieruchomy zagłówek oraz sztywne wzmocnienie po obu bokach. Wykonywane są z wytrzymałych materiałów takich jak:
Kubełkowy kształt siedziska sprawia, że głęboko osadzone w nim biodra pozostają na swoim miejscu . Anatomiczna konstrukcja wpływa na lepsze wsparcie dla ciała kierowcy, szczególnie w obszarach lędźwi i ramion.
Charakterystyczne otwory w górnej części oparcia służą do montażu specjalnych pasów bezpieczeństwa (szelek) , co pozwala na pełne wykorzystanie potencjału bezpieczeństwa takiego siedzenia.
Główną zaletą foteli kubełkowych jest znacznie poprawione trzymanie boczne . Podczas dynamicznej jazdy i pokonywania zakrętów kierowca nie przesuwa się w fotelu, co przekłada się na lepszą kontrolę nad pojazdem.
Sztywna konstrukcja oraz właściwe wyprofilowanie zapewniają:
Fotele kubełkowe znacząco wpływają na wygląd wnętrza samochodu, nadając mu sportowy charakter. Dostępne w różnych kolorach i wykończeniach, pozwalają na dopasowanie do indywidualnych preferencji stylistycznych.
Fotele kubełkowe z homologacją spełniają kryteria FIA, co sprawia, że są dopuszczone do profesjonalnych rajdów. Aktualnie obowiązują trzy standardy homologacyjne:
Montaż foteli kubełkowych w samochodach używanych na drogach publicznych wymaga rozwagi. Żadne homologacje FIA nie mają znaczenia w ruchu drogowym. Liczy się dokument dopuszczający do ruchu drogowego, który często nie istnieje dla foteli sportowych.
Fotele kubełkowe nie mają airbagów, a według przepisów każdy samochód dopuszczony do ruchu musi być wyposażony we wszystkie seryjne elementy bezpieczeństwa. To może stanowić problem podczas kontroli drogowej czy przeglądu technicznego.
Fotele kubełkowe są idealnie dopasowane do budowy ciała kierowcy . Pasują do osób wysokich i niskich, chudych i grubych, jednak nieodpowiednio dobrane siedzisko zwiększa ryzyko wystąpienia bólu i urazów kręgosłupa.
Warto pamiętać, że fotele te są wykonane z dużo twardszych materiałów niż standardowe siedzenia, co może wpływać na komfort podczas długich podróży.
Największą wadą foteli kubełkowych jest zmniejszony komfort jazdy . Twarde siedzisko przy długich podróżach może być uciążliwe, a brak możliwości regulacji oparciadodatkowo ogranicza możliwości dostosowania pozycji.
Fotele z „uszami” mogą ograniczać widoczność na boki, co jest istotne w codziennym ruchu drogowym.
Montaż foteli kubełkowych wymaga specjalnych mocowań. Należy wymontować seryjne szyny z samochodu. Potrzebne są:
Cennik foteli kubełkowych jest bardzo zróżnicowany:
Fotele tuningowe (bez homologacji FIA):
Fotele z homologacją FIA:
Koszty mocowań:
Fotele kubełkowe szczególnie sprawdzą się u:
Fotele kubełkowe nie są najlepszym rozwiązaniem dla:
Dla amatorów tuningu najlepszym kompromisem są fotele półkubełkowe z możliwością regulacji. Zapewniają lepsze trzymanie boczne niż standardowe fotele, a jednocześnie oferują większy komfort niż pełne kubełki.
Warto zwrócić uwagę na:
Fotele kubełkowe to doskonały element tuningu dla osób świadomych zarówno zalet, jak i ograniczeń tego rozwiązania. Znacząco poprawiają trzymanie boczne i nadają wnętrzu sportowy charakter, ale kosztem codziennego komfortu i zgodności z przepisami drogowymi.
Przed decyzją o montażu warto rozważyć styl jazdy, budżet i oczekiwania względem komfortu. Dla większości amatorów tuningu fotele półkubełkowe z regulacją oparcia będą lepszym wyborem niż sztywne kubełki FIA, oferując kompromis między sportowym charakterem a codzienną użytecznością.